ایجاد نظیر در گاو
نوشته شده توسط : علی پور

ایجاد
نظیر در گاو

بقای نسل موجودات زنده ، به یک ادله اساسی و دارای اهمیت به نام ساخت مثل بستگی داراست . اگر موجودی توانمند به ساخت نظیر نباشد ، نسل آن موجود رو به انقراض و نابودی خواهد رفت . ایجاد مانند شاخص مهمی در تعیین بازدهی محصول ها دامی هست . گاو در بهترین شرایط یک گوساله در سال ساخت می نماید . براین اساس ساخت مثل گاو بازدهی ذیل تری از بقیه گونه های دامی مانند خوک و گوسفند دارد . این نکته بدین معناست که گاوداری، از جايگاه ترقی ژنتیکی آرام تری برخورداراست . ساخت شیر صرفا هنگامی برای دام مقـدور می‌باشد که بتواند مجدد زایمان کند و همچنین ساخت گوساله از لحاظ جایگزینی در گله و هم از حیث تولید گوشت اهمیت دارااست . بدین ترتیب فرایند تولید مانند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می گردد .
بازدهی ساخت مانند را می توان به عـنوان میزان بضاعت و توان گاو در باردار شدن و تولید گوساله ی زنده و سلامت مطرح نمود . از لحاظ بیولوژیک ، نرخ وضع حمل مناسبترین مقـیاس برای سنجش باروری می‌باشد . نرخ وضع حمل عبارت هست از تعداد گوساله های به دنیا آمده از هر 100 تلقیح می‌باشد . اقتصاد باروری از روش مقدار گیری (فاصله دو زایمان) و در واقع مسافت ی در میان دو زایمان موفق محاسبه می شود . در انگلستان مسافت ی فی مابین دو وضع حمل در گاو شیری 365 روز در سال تعیین شده میباشد ؛ به عنوان مثال طولانی تر شدن این پروسه در گاوهای مالامال ساخت قابل قبول هست ، البته در گاوهای با تولید میانگین با ارتقاء این روند روزمره خسارات اقتصادی را بر دامدار اجبار می نماید . این خسارت مالی ناشی از دخالت عواملی چون نقصان ایجاد شیر ، هزینه جایگزینی گاوهای حذفی ، کاهش فـروش گوساله به ازای هر گاو و افـزایش استهلاک گله میباشد . اهـمیت ساخت نظیر در گاوهای گوشتی نیز به هـمین نسبت می باشد . گاوهایی که بضاعت تولید مثلی بالایی دارا هستند از سوددهی بیشتری برخوردار میباشند .
برای کوتاه و فـشرده کردن فصل زایش، وجود مدیریت مضاعف دقیق و تغذیه ی مطلوب گاوها واجب هست . برای دست یابی به فاصله زایمان ایده آل ( 365 روز) نباید مسافت وضع حمل تا آبستنی دوباره طولانی خیس از 80-85 روز باشد . تشخیص گاو فحل از اهمیت بالایی در گله برخودار میباشد و در رابطه با این موضوع تا به امروز تکنولوژی های فراوانی توسط علم پژوهان علم دامپزشکی و دامپروری ابلاغ گردیده است تا در تشخیص فحلی و کوتاه شدن فواصل وضع حمل کمک شود .

ماشین آلات تولید خوراک دام
حالا که از اهمیت اقتصادی تولید نظیر آشنایی یافتید ؛ در بخش های گوناگون از این مطلب در آغاز تلاشی گردیده است به شرایط فیزیولوژیکی دستگاه ایجاد نظیر دام نر وماده ، رفتارهای فحلی ، تلقیح ، آبستنی و . . . دقت بیشتری مبذول گردد . و انشا . . . بتواند برای عشق و علاقه مندان مثمر ثمر واقع شود .
شناخت
با دستگاه تناسلی دام ماده نقش و اهمیت حیوانات ماده در ایجاد مثل ، بخش اعظم از حیوان‌ها نر می باشد . زیرا علاوه بر تعیین بخشی از خواص ژنتیکی نوزاد ، تغذیه جنین و نوزاد را بر عهده دارااست . به همین عامل در این مقاله عمده به دام ماده پردازش می شود . دستگاه تولید مانند در حیوان‌ها ماده گوناگون از قـسمت های متشابه تشکیل گردیده است و اختلاف آن در صورت و اندازه ی این قسمت ها می باشد . مهم‌ترین این اختلافات در شاخ های رحم دیده می شود .
دستگاه ساخت نظیر دام ماده از: تخمدان ها ، مجرای تخم بر یا اویدوکت ، رحم ، مهبل و فرج تشکیل شده هست .
1-
تخمدان ها( ovaries ) عضو اساسی دستگاه ساخت مثلی دام ماده می باشد . رنگ آن ها خاکستری هست و وزن آن ها در حیوانات متعدد متفاوت است . در گاو ماده در حدود 20 گرم نیز می رسد . اندازه تخمدان در سنین متفاوت متفاوت می‌باشد . سطح آن صاف هست و در وسط دارنده شار عمیقی است که به آن ناف تخمدان گفته می شود . ساختمان تخمدان از دو لایه مرکزی و قشری تشکیل گردیده می‌باشد . تخمدان سمت راست در گاو بزرگتر و فعال خیس می باشد .
لایه مرکزی : دارنده رگ های خونی فراوانی هست که از ناف تخمدان وارد آن می شود و آن را بافت اسفنجی تخمدان می گویند .
لایه قشری یا این که تخم زا : این لایه فعال تر از لایه مرکزی می باشد و تقاوت این دو به عامل وجود برجستگی ها روی تخمدان هست که به آن فولیکول می گویند . فولیکول ها دربردارنده تخمک یا این که سلول جنسی ماده می باشند .
وظیفه های تخمدان ها: مهمترین وظیفه تخمدان ایجاد سلول جنسی ماده یا این که تخمک و تولید هورمون جنسی ماده که سبب ساز heat در حیوان می شود . فولیکول ها در مرحله تخمدان قابل رویت هستند پرورش آن ها در دوران بلوغ رخ می گیرد . فولیکول ها در مدت فحلی زیر تأثیر هورمون های مترشحه ی هیپوفیز جلویی که گنادوتروپین اسم دارااست کاملا" تکامل می یابند و به عبارت دیگر رسیده گردیده ، به سمت مرحله تخمدان ، جنبش می نمایند . پس از رسیده شدن بدون نقص فولیکول که به آن فولیکول گراف گفته می شود . در این زمان پاره گردیده ، در سود تخمک یا این که سلول جنسی ماده ، آزاد می گردد . به رسیده شدن فولیکول، فولیکوژنز و تکامل سلول جنسی اووژنز می گویند .
ترکین فولیکول و بیرون شدن تخمک از باطن آن را تخمک افشانی یا اوولیشن می نامند . پس از پاره شدن فولیکول و بیرون شدن تخمک از باطن آن در اثر خون ریزی در روی تراز تخمدان، لخته خونی به اسم جسم قرمز(Hemorrhagicum corpus (به وجود می آید . بعد از آن با گذشت بازه زمانی ، سلول های محیط جسم قرمز رنگ افزایش یافته و رنگ زرد رنگ مشخصی را به خود می گیرد که به آن جسم زردرنگ (Corpus luteum (گفته می شود .
در صورتیکه آبستنی اتفاق نیفتد ، جسم زرد رنگ بررسی رفته و جای آن را بافت سفـید همبندی پر می شود که جسم سپید (Corpus albica) نامیده می شود . از در میان رفتن جسم زرد رنگ باعـث می شود که تخمدان ، به یک فولیکول اول دیگر قابلیت پرورش و رسیده شدن را بدهد .
در شرای لقاح و آبستنی رخ گرفت جسم زرد رنگ پایدار مانده و با ترشح هورمون پروژسترون ، جلوی رویش دیگر فولیکول ها را می گیرد و بدین ترتیب باعـث استمرار آبستنی می شود . از بین رفتن جسم رنگ زرد در حین آبستنی در تمام حیوانات باعـث سقط جنین می شود .
2-
مجرای تخم بر ( لوله های رحمی Oviduct ) لوله ی اویدوکت مجرای انتقال تخمک یا این که تخم بارور به رحم می باشد . این مجرا با پیچ و خم فراوان از در بین لیگمان های رحمی به Mesosalpinx عبور کرده و به رحم می برسد . ارتفاع آن در گاو 20 الی 30 سانتی متر میباشد . اویدوکت از 3 قسمت تشکیل شده می باشد . که از سمت تخمدان اولی نصیب شیپور فالوپ قرار دارد . این قسمت مسئول دریافت تخمک می باشد . قسمت بعدی آمپول اسم دارد؛ که شایسته ترین محل برای لقاح اسپرم با تخمک می باشد . قسمت پایانی ایستموس می باشد که در غایت لوله اویدوکت را به شاخ های رحم وصل کرده می‌باشد .
شاخ
های رحم ( Uterine Horn ) این شاخ ها ، به شکل دو کیسه می باشند که از یک لایه ی ماهیچه ای بیرونی و لایه ی مخاطی داخلی تشکیل شده است . در لایه داخلی برجستگی های تکمه مانندی به صورت مقعر قرار داراست که کارانکول ( ( Carancule نامیده می شود . کارانکول ها به صورت نر و ماده به کتیلدون ها (فرورفتگی روی پرده جنینی) اتصال می یابند تا پرده جنینی را سفت به دیواره ی شاخ رحم متصل کنند .
بدنه
رحم (The body of the uterus)





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: